Skip to content

tour de…

18/05/2010


Eg elskar å reise. Og eg elskar å planlegge reiser. To reisemål står på programmet innan nokre år, nemleg USA og Asia Asia. På to forskjellige reiser då. Eg, og min reiseglade Håvard.

Men ja, no treng eg hjelp. Vi vil jo gjerne sjå oss litt rundt når vi først er reist til begge stadene. Kva reiserute anbefalar du?

På turen til Asia vil eg gjerne til desse landa: Kina (du veit, muren og slikt. Hong Kong vil eg vitje. Og kanskje Expo 2010 i Shanghai? Då må vi reise før oktober er over.) Og eg tilhøyrer jo Kinamisjonen, då. eg må jo dit.), Japan (fordi eg likar meg så godt der, og kunne tenkje meg å sjå Tokyo. Pluss at eg vil attende til Hiroshima og Kyoto. Og eg vil sjå dei der stolpane i havet ved rådyrøya(?).), Indonesia (fordi eg likte meg så godt der – og kunne tenkje meg å vitje Bali – eller Lombok?) og Thailand (fordi eg er så glad i å bade og å sole meg. Men då kan eg jo strengt tatt nøye meg med Bali?). Singapore er eg også fascinert av. Og eg kunne tenkje meg å sjå meir av Malaysia enn Kuala Lumpur. Kanskje vi skal reise til Penang – «hello, tan me», som Jorunn seier. Har du tips til ein kombo? Eller tips til noko anna? Når på året bør vi reise?

På turen rundt i USA vil eg gjerne sjå dette: New York (because it’s New York, sant), Florida (fordi det er varmt og sol og sand og hav) og… San Fransisco med bruene, ja, det var vel det eg kom på. Kanskje eg har lyst til å køyre bil. Har du gjort det? Då er det kanskje best å halde seg på eine sida – aust kanskje – og køyre nedover/oppover e.l.? Og når på året bør vi reise hit då?

10 kommentarar leave one →
  1. 18/05/2010 18:23

    vi skal til taiwan neste år! Om alt går etter plana..! Har litt lyst innom China. Får se hva økonomien sier.

  2. 18/05/2010 19:05

    For Japan er det nok av tips å gi, så vi får heller ta det over en tekopp. Helst med grønn te.

  3. 18/05/2010 19:28

    Solveig: vi bare hermer etter dåkke. Først USA, så Asia. :)Ingar: Så lenge teen ikkje er kald og grønn, så er eg med.

  4. 18/05/2010 19:50

    Taiwan e bra! Der har eg bodd i 7 år – det kan absolutt anbefalast! ;)Viss du lige å shoppa kan eg anbefala Minneapolis – der har di Mall of America, så e det styssta handlesenteret i junaiten… Der va eg aleina i 5 timar uden å kjeda meg et sekund.. 🙂

  5. 18/05/2010 19:53

    Hvis man drar til Hong Kong kan man like gjerne ta en times båttur til Macau.. men hvis man ikke er oppvokst der eller har et enormt gamblingproblem er ikke det en veldig fantastisk by, hvis jeg prøver være objektiv.Hong Kong derimot er en veldig bra by 🙂

  6. 18/05/2010 19:53

    Hvis man drar til Hong Kong kan man like gjerne ta en times båttur til Macau.. men hvis man ikke er oppvokst der eller har et enormt gamblingproblem er ikke det en veldig fantastisk by, hvis jeg prøver være objektiv.Hong Kong derimot er en veldig bra by 🙂

  7. 19/05/2010 10:18

    Reiseruta di til USA høres utrolig lang ut. Hvor lenge skal dere feriere? Et par måneder :-P? I tilfelle det er snakk om 2-3 uker, kutt Florida. Der er det strengt talt ikke noe å se du ikke kan se andre plasser – sol, palmer og rike folk.Jeg vil heller anbefale at dere drar til NY, bor et par-tre netter på Manhatten (evt et billigere hotell i en av de andre delene av byen, men da må dere belage dere på ganske mange taxi-regninger i stedet), og så tar fly til f eks San Fransisco. Derfra kan man kjøre sørover langs Californias kyst, innom Los Angeles (som egentlig bare er en kjempestor skitten by, men Walk of Fame er jo bare et must-have bilde når man først er i USA), og videre til Grand Canyon. Etter dette kan dere dra hvor dere vil, men bare vit at det er steinlangt uansett hvor dere skal dra derfra, bortsett fra hvis dere vil innom Las Vegas. For å måle, tar det 12 timer å kjøre fra Houston (TX) til El Paso (TX), og to dager fra Houston til Los Angeles. Jeg ville likevel, selv om det kanskje ikke er like "kult", heller anbefale å lande med fly i New York, og kjøre sørover – drite i hele vestlandet :-P. Det er mye mer å se der! Nedover gjennom Amish-land, til Washington DC, innom Florida og kanskje Disneyworld eller noe sånt hvis man vil (det ligger langt nord i Florida – Miami ligger helt sør og er veldig lite lurt å "kjøre innom"), og så kjøre videre og ende opp i New Orleans. Den byen hadde dere to musikkelskere DIGGA!! Jeg synes hvertfall det er en fantastisk by, med nydelig mat, masse musikk, og en utrolig stemning.God tur ;-).

  8. 19/05/2010 10:30

    Halloi!Ja, Kathrine, eg har på ein måte tenkt og at det holder med enten vest eller øst, og dåd tenker eg egentlig vest. Og den reiseruten du foreslår fra NY og å kjøre nedover og ende i New Orleans har vært oppe i idèboksen. turen skal bare vare kanskje 2-3 uker, og vi gidder ikkje stresse. Bre tips fra deg. hurra! eg er så klar. men du, når bør man reise dit?

  9. 19/05/2010 14:02

    Eg anbefaler New Orleans! Opplev jazz-utelivet i Bourbon Street, besøk ein svart gospelmenighet (for eksempel Franklin Avenue Baptist Church (http://www.franklinabc.com/html/history.html) eller Life Center Cathedral – begge har fantastiske musikere og pastorer), svøm i bassenget til Sjømannskirka. Anbefales! 🙂 OG få med deg ein konsert med Tyronne Foster & the Arc Singers. Ikkje minst. 🙂

  10. 25/05/2010 21:27

    Du skal få empirisk-baserte tips fra oss om USA-turen i juli en gang.

Legg att eit svar

