Skip to content

Svalbard finnes ikke

04/07/2007

Et problem oppstår når min sykelig Svalbard-interesserte onkel kommer til meg og sier at
– Vet du hva, Svalbard eksisterer faktisk!
Onkel pleier ikke å lyge. Jeg velger å gå i mot ham likevel.
– Jeg tror deg ikke! Jeg har aldri sett Svalbard, sier jeg. Onkel smiler. Han var på Svalbard i 1979, og drar frem lysbildefremviseren. Jeg får se snøkledt landskap og onkel med langt hår.
– Hvordan skal jeg vite at det er på Svalbard? Det kan jo være hvor som helst, påstår jeg.
– Jeg har kjent kulden på min egen nese, forteller onkel. – Og vinden har ruska meg i det lange håret. Det er sant. Jeg har sett det selv.
Onkel pleier ikke å lyge. Jeg velger å tro ham, selv om han nå har særdeles lite hår.

(ill: isbjørn som tisser, onkel, john deere-lue, iglo.)(beklager bokmålet)

No comments yet

Legg att eit svar

