Skip to content

Prosjekt: Anmelding

04/12/2005

Først ut i serien anmeldingar av ymse på siljepilje.blogspot.com er:

ADVENT

Advent er en kristen årstid som markerer forberedelse til juletiden. Navnet kommer fra latin Adventus (Redemptoris), «(Herrens) ankomst». Første søndag i advent er første dag i kirkeåret.
Det er usikkert når kristne begynte å markere adventstiden. Den tidligste referansen man ser til at det er noe spesielt med tiden før jul er fra et konsil i Saragossa i 380, der det forbys å være fraværende fra kirken i de tre ukene mellom 17. desember og Herrens åpenbaring (Epifani), 6. januar. Den første helt sikre henvisningen er fra synoden i Lerida i 524. Den ble da fastlagt som starten på kirkeåret. I kirker som bruker liturgiske farger er adventsfargen fiolett, som tradisjonelt er en botsfarge. Tradisjonen med å markere adventstidens gang ved å tenne lys hver av de fire søndagene er gammel, men det er usikker når den ble innført. Adventskransen består av fire lys (moderne adventsstaker har ofte fire lys ved siden av hverandre), hvor ett tennes første søndag, to andre søndag osv.

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi.



Eg trur eg har utelukka gode minner frå adventstida. Advent er eigentleg stort sett ein sikker vinnar, vil eg påstå. God mat, lunt og koselig inne, gløgg… Samt forventinga til julekvelden. Tidlegare gledde eg meg til å få gåver. No gler eg meg til å gje gåver. Ein annan særs bra ting med advent er alle julekonsertane. Og så den særs høge kosefaktoren! Alt vert koselig! Mandariner og julemarsipan, og julekalender (som eg forresten ikkje har i år av uvisse grunnar.) nissar og engler og små born med forventning i auga….
Ulemper: Kjøpepress og materialisme er sentrale stikkord. Jul og adventstida vert forbunde med det å få større og finare gåver enn året før, og ein gløymer det sentrale bodskapen, og det vi eigentleg ventar på. Dårleg trend som trekk litt ned, men sjølve konseptet «Advent» overlever desse negativt ladde faktorane, og endar opp med fem av fem mogelege tomlar opp:

No comments yet

Legg att eit svar

